Sabtu, 26 Oktober 2013

How i lost 17 kg in 3 month

Dicatat oleh wuzz_in di 10:34 PTG

Assalamualaikum,
Tajuk x menahan kan? Wakaka..entry ini hanya sesuai diaplikasikan oleh org yg dah bersalin n sedang menyusukan ank sepenuhnya. Yang dok lain2 kategori, aii belum buat ujian klinikal.  :)

Bg org yg br sudah bersalin, MESTI akan turun berat. Paling2, 2-3 kg.X logik la x turun langsung. Sbb berat baby je dh berapa, amniotic fluid lagi, placenta lagi. Sape x turun langsung tu kena cek penimbang. Dak pun pi scan,ada baby lagi kot! Hehe

Sy naik lebih kurang 14 kg masa ngandung. Makan je kerjaku.maggie  pun skali hadap 2 bungkus.Tu pun rasa x cukup.Mmg mentekedaghah la hari2.Asik kena minum air gula je. Gile x sedap. Sakit tekak aii! Lepas sy bersalinkan Aqmar,sy sudah turun lebih kurang 20 kg..tak susah nk turun kan masa awal2. nak maintain rasanya laaaagi susah.  :(

Sy banyak rujuk Kevin Zahri punya site.memandangkan mmg sy maaaalas bersenam, kenalah cari jalan mengkuruskan badan. Makan2 ubat mmg rasanya x elok. Sy x berapa percaya sebarang ubat without side effect.takde nye der...

Jadi memula sy kira berapa calorie intake yg patut sy ambik tiap hari. Pastu stay within that limit.seriously, start keje, this one is hard to do.Kantin banyak makanan sedap kot.* alasan!*

sy fully breastfeed. So,approximately I'll burn around 500kcal everyday. Kalau sy stay on that calorie intake,insyaallah I'll lose around 500g everyday. Tapi sbb sy jaaarang ikut that calorie intake,mmg asik terbabas makan SEBIJIK kek, 2cup besar eskrim. Maka idakla turun sangat kan. Mind u,I loveee baking n cooking. I have to rasa what?* alasan lagik!*

Jadi sekarang sy selalu kena kira calorie intake disaat Insofff.
Q: Berapa kali gamaknya ko  insoff?
A : adalah sekali seminggu. Kuang kuang kuang.

Q: bila gamaknya ko teringat nak insoff?
A:  bila tetiba perut buncit lepas kekenyangan mcm ular sawa

Q:  ko rase berpaedah ke ko insoff?
A:  Ada jgk pekdahnya. Bolih ko salahkan anak2 yg mkn x abis sehingga mak yg kena makan. Boleh? Hehe...

Berjaya gak buat cara ni. Sape x paham sile email. Kot2 sy bolih ajar korang jadik kurus( walaupun sy x kurus! Wakaka). Jgn pandang rendah taw. Betty dlm Dance Moms tu gemuk giler kot. Jgnkan split,buat pirouette pun boleh bikin gym dia kopak lantainya. Pandai je dia ajar org menari. Hehe.. baik punya contoh kan? Hehe..

P/s:  ini arini punya calorie intake.damn u karipap!! Terus 450 calorie!  (Salahkan benda lain tiap kali overlimit. Utk mengekalkan kesejahteraan mental. Hihi)

0 ulasan on "How i lost 17 kg in 3 month"

Catat Ulasan

Comment ya!

Sabtu, 26 Oktober 2013

How i lost 17 kg in 3 month

Assalamualaikum,
Tajuk x menahan kan? Wakaka..entry ini hanya sesuai diaplikasikan oleh org yg dah bersalin n sedang menyusukan ank sepenuhnya. Yang dok lain2 kategori, aii belum buat ujian klinikal.  :)

Bg org yg br sudah bersalin, MESTI akan turun berat. Paling2, 2-3 kg.X logik la x turun langsung. Sbb berat baby je dh berapa, amniotic fluid lagi, placenta lagi. Sape x turun langsung tu kena cek penimbang. Dak pun pi scan,ada baby lagi kot! Hehe

Sy naik lebih kurang 14 kg masa ngandung. Makan je kerjaku.maggie  pun skali hadap 2 bungkus.Tu pun rasa x cukup.Mmg mentekedaghah la hari2.Asik kena minum air gula je. Gile x sedap. Sakit tekak aii! Lepas sy bersalinkan Aqmar,sy sudah turun lebih kurang 20 kg..tak susah nk turun kan masa awal2. nak maintain rasanya laaaagi susah.  :(

Sy banyak rujuk Kevin Zahri punya site.memandangkan mmg sy maaaalas bersenam, kenalah cari jalan mengkuruskan badan. Makan2 ubat mmg rasanya x elok. Sy x berapa percaya sebarang ubat without side effect.takde nye der...

Jadi memula sy kira berapa calorie intake yg patut sy ambik tiap hari. Pastu stay within that limit.seriously, start keje, this one is hard to do.Kantin banyak makanan sedap kot.* alasan!*

sy fully breastfeed. So,approximately I'll burn around 500kcal everyday. Kalau sy stay on that calorie intake,insyaallah I'll lose around 500g everyday. Tapi sbb sy jaaarang ikut that calorie intake,mmg asik terbabas makan SEBIJIK kek, 2cup besar eskrim. Maka idakla turun sangat kan. Mind u,I loveee baking n cooking. I have to rasa what?* alasan lagik!*

Jadi sekarang sy selalu kena kira calorie intake disaat Insofff.
Q: Berapa kali gamaknya ko  insoff?
A : adalah sekali seminggu. Kuang kuang kuang.

Q: bila gamaknya ko teringat nak insoff?
A:  bila tetiba perut buncit lepas kekenyangan mcm ular sawa

Q:  ko rase berpaedah ke ko insoff?
A:  Ada jgk pekdahnya. Bolih ko salahkan anak2 yg mkn x abis sehingga mak yg kena makan. Boleh? Hehe...

Berjaya gak buat cara ni. Sape x paham sile email. Kot2 sy bolih ajar korang jadik kurus( walaupun sy x kurus! Wakaka). Jgn pandang rendah taw. Betty dlm Dance Moms tu gemuk giler kot. Jgnkan split,buat pirouette pun boleh bikin gym dia kopak lantainya. Pandai je dia ajar org menari. Hehe.. baik punya contoh kan? Hehe..

P/s:  ini arini punya calorie intake.damn u karipap!! Terus 450 calorie!  (Salahkan benda lain tiap kali overlimit. Utk mengekalkan kesejahteraan mental. Hihi)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Comment ya!

 

kisahku Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Birthday Gift Idea